Interviu realizat de site-ul www.bursaasigurarilor.ro in anul 2007

Ati fost director regional in cadrul unei societati de asigurari. De ce ati hotarat sa va deschideti propria societate de brokeraj?

Lucrez in asigurari de 4 ani. Este un domeniu care imi place tot mai mult cu fiecare zi ce trece, pentru ca reprezinta un segment de piata mai nou pentru romani, dar foarte important si actual si consider ca toata lumea are de invatat cate ceva din si despre acest domeniu.

Trebuie sa luam modelul statelor din Uniunea Europeana, unde aproape totul se asigura, unde ponderea asigurarilor in Produsul Intern Brut depaseste, in medie, 6%, fata de ponderea asigurarilor in Produsul Intern Brut al Romaniei, care graviteaza in jurul procentului de 2%.

Am luat decizia de a pleca din cadrul societatii de asigurari pentru a-mi deschide propria afacere, o societate de brokeraj in asigurari, din mai multe motive.

In primul rand pentru a avea posibilitatea sa oferi clientilor mai multe variante de oferta, cunoscut fiind faptul ca brokerul este singurul jucator din piata asigurarilor care reprezinta interesele clientului, iar eu realmente doresc sa reprezint interesele clientilor.

Am  plecat si datorita faptului ca, desi implicarea mea in activitate - in cadrul societatii de asigurari unde am detinut functia de director regional - a fost totala, aprecierea din partea conducerii societatii nu a fost pe masura activitatitilor desfasurate de mine. Am dorit sa arat faptul ca si in propriul meu business activitatea va merge foarte bine iar rezultatele vor fi deosebite.

Ce ocupatie ati avut inainte de a lucra in domeniul asigurarilor?

Sunt jurist de profesie. Am lucrat 6 ani ca specialist in politie rutiera, insa am fost atras mai mult de activitatile desfasurate in viata privata; si sigur ca principalul obiectiv a fost sa ajung la momentul in care sa pot sa-mi creez propria companie.

Care sunt lucrurile la care ar trebui sa se gandeasca o presoana inainte de a lua hotararea de a-si lansa propria societate de brokeraj?

Dupa parerea mea trebuie indeplinit un cumul de conditii.
In primul rand, persoana respectiva trebuie sa aiba o experienta de viata. Sunt necesare o pregatire profesionala deosebita si o experienta manageriala care sa te ajute sa cresti si sa dezvolti afacerea indiferent de capitalul care este initial varsat in firma. Prin propria strategie de management trebuie sa fii capabil sa dezvolti o afacere pe termen mediu si chiar lung.

Care au fost dificultatile pe care le-ati intampinat in momentul in care v-ati lansat afacerea?

Nu pot sa spun ca am intampinat dificultati. In momentul in care am luat decizia sa pornesc pe acest drum cunosteam foarte bine domeniul asigurarilor, cunosteam greutatile pe care la intampina o afacere la inceput si mi le-am asumat.

Insa, probabil ca multi care doresc sa intre in acest business sunt atrasi de sumele mari de bani care se vehiculeaza, de valoarea mare a unor contracte de asigurare, care presupun si comisioane foarte atractive, insa nu iau in calcul multi alti factori care trebuie analizati foarte bine, astfel incat sa nu apara scurtcircuite sau derapaje pe traseu.

De cat timp v-ati lansat societatea de brokeraj?

Am inceput sa desfasor activitati la aceasta societate de doua luni si pot sa spun ca ma incadrez in tiparul impus initial, in ceea ce am prevazut si am estimat, atat pentru mine si pentru ceilalti asociati, cat si in planul de afaceri pe care l-am inaintat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, pentru a obtine autorizatia de functionare.

Dupa doua luni de activitate, cum arata o zi de lucru din viata dumneavoastra?

Sunt obisnuit sa ma trezesc devreme, devreme insemnand pentru mine ora 6.00-6.30.

Programul de lucru incepe in jurul orei 8.00 si nu se termina niciodata mai devreme de ora 19.00.

In acest interval au loc intalniri, discutii, oferte, dar si foarte mult studiu, pentru ca domeniul asigurarilor este unul foarte vast, cu foarte multe necunoscute si in fiecare zi trebuie sa ne pregatim pentru a cunoaste cat mai mult si pentru a putea raspunde tuturor solicitarilor clientilor nostri sau potentialilor nostri clienti.

Ce stil de conducere agreati cel mai mult? Cum va raportati la angajatii dumneavoastra?

Angajatii imi sunt persoane foarte apropiate, la care tin si pe care incerc sa le ajut, atat in plan profesional, cat si personal, atunci cand mi se solicita acest lucru.

Astept din partea lor sprijin in sensul ca agreez sistemul germanic de management in care angajatii au un rol foarte important, ideile lor sunt preluate, analizate de catre mine, astfel incat sa obtin cele mai bune solutii la problemele care apar. Nu cred ca ar fi corect daca eu as fi singurul care ar da solutii la toate problemele si m-as considera atotstiutor. Nu cred ca ar fi bine nici pentru mine, nici pentru companie, nici pentru angajati. Si acesta este motivul pentru care accept fara nici un fel de problema solutii din partea lor. Chiar le cer implicare totala si le cer sa vina cu solutii la rezolvarea tuturor problemelor cu care ne confruntam.

Cum va motivati angajatii?

Puterea unei comapnii trebuie analizata din mai multe puncte de vedere  si luand in calcul mai multi factori. De exemplu, indicatorii economico - finaciari reprezinta maxim 60-65% din puterea unei companii, restul fiind reprezentat de alti factori, dintre care cel mai important este cel uman. De aceea doresc sa am langa mine oameni bine pregatiti si sunt foarte consient ca nu pot sa obtin acest lucru decat stimulandu-i.

Le ofer un salariu fix, dar le ofer si un set de stimulente care, dupa parerea mea, ii determina sa fie antrenati realmente in problemele pe care le avem si sa dea dovada de implicare si de o atitudine pozitiva fata de sarcinile de serviciu, fata de companie, fata de mine.

In afara de stimulentele materiale, ce alte metode de multumire a angajatilor mai utilizati ?

Un angajat bun care desfasoara o activitate de calitate trebuie apreciat si laudat pentru realizarile sale, lipsa de reactie a sefului in acest sens putand duce la nemultumiri ce afecteaza randamentul in munca, sau mai grav, la parasirea echipei.

Si mie imi placea sa fiu laudat pentru activitatea buna pe care o desfasuram in perioada in care am fost angajat la societatea de asigurari sau functionar public cu regim special.

Ati avut un model in afaceri?

Nu pot sa spun ca am avut un model in afaceri, pot sa spun ca am studiat foarte mult pentru ca, va spuneam si la inceputul interviului, sunt jurist, nu am absolvit o facultate cu profil economic, insa am aprofundat multe modele de management si am incercat sa preiau si sa adaptez la specificul pietei din Romania, la specificul activitatii de asigurare, la specificul angajatilor din Romania tot ceea ce am studiat, astfel incat sa obtin rezultate din ce in ce mai bune.

Toate lumea vorbeste despre succese, insa din greseli invatam cel mai mult. Care a fost cel mai mare esec din cariera dumneavoastra?

Nu agreez termenul `esec`. Eu as spune `incercare a vietii`. Sigur ca am trecut si eu prin `incercari ale vietii`, atat in activitatea de ofiter, cat si in cea de director in cadrul companiei de asigurari. Acestea m-au ajutat sa vad mai corect si mai profound situatiile in care sunt implicat intr-un fel sau altul si m-au ajutat sa ajung in prezent in postura de director general si actionar principal la o companie de brokeraj in asigurari.

In loc de incheiere, le puteti oferi un sfat celor care vor sa isi lanseze propria societate de brokeraj?

Cred ca este foarte important sa cunoasca nu bine, ci foarte bine domeniul asigurarilor pentru ca este un domeniu foarte interesant, dar foarte alunecos. Daca luam in calcul doar raspunderea civila a unei societati de brokeraj care in prezent este acoperita printr-o polita de asigurare cu o valoare de 1.500.000 euro trebuie sa tragem o concluzie clara si anume ca acest domeniu al brokerajului nu este un domeniu usor, la indemana oricui, ci l-as numi un domeniu delicat, pentru profesionisti in asigurari.

Centre daune

Doresti sa fi anuntat cand iti expira un contract de asigurare?

RCA/LOCUINTA/Casco